Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag?, kijk dan eerst even bij de meest gestelde vragen ( FAQ ). Zon Zeker probeert zo veel mogelijk gestelde vragen met de antwoorden al in de FAQ te zetten.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Hoe weet ik of een installateur is aangesloten bij de Stichting?

Op onze deelnemerspagina staan alle actieve leden. Staat uw installateur er niet tussen? Dan is de installateur geen actief deelnemer van Stichting Garantiefonds ZonZeker. Bij twijfel kunt u navraag bij ons doen via het contactformulier!

Mijn installateur is niet aangesloten. Kan ik dan wel beschikken over een certificaat van Stichting Garantiefonds ZonZeker?

Helaas komt u dan niet in aanmerking voor een certificaat van Stichting Garantiefonds ZonZeker. Van externe installateurs kunnen wij namelijk niet garanderen dat zij aan de eisen voldoen, waar de stichting voor staat. Indien u over een certificaat wilt beschikken, dan heeft u de volgende mogelijkheden:

  • U vraagt uw installateur om zich aan te sluiten bij de stichting. De aanmeldprocedure neemt tussen de twee en 4 weken in beslag;
  • U kiest een deelnemer van de Stichting. Zie hiervoor onze deelnemerspagina’s

Op onze deelnemerspagina staan alle actieve leden. Staat uw installateur er niet tussen? Dan is de installateur geen actief deelnemer van Stichting Garantiefonds ZonZeker. Bij twijfel kunt u navraag bij ons doen via het contactformulier!

Ik heb denk ik een storing, bij wie moet ik zijn om de storing te melden?

In eerste instantie dient u contact op te nemen met uw installateur. Als deze failliet is of niet meer bestaat kunt u de storing melden via het contactformulier

Ik heb een order geplaatst bij een deelnemer. Hoe weet ik zeker dat deze gedekt wordt door de stichting?

Zonder een aanmelding bij de Stichting kunt u geen aanspraak maken op de regelingen van de stichting. Overtuig uzelf dus dat uw installatie is aangemeld.

Iedere installatie wordt door de installateur direct gemeld bij de Stichting. Van deze melding krijgt de deelnemer een bevestiging. Deze bevestiging krijgt u doorgestuurd van uw installateur. Heeft u deze bevestiging niet ontvangen? Dan is uw installatie mogelijk niet aangemeld bij de stichting. U kunt dit navragen bij uw installateur. Heeft u twijfel? Vraag het na bij de stichting via het contactformulier.

Kan ik de stichting ook telefonisch bereiken?

Ja, u kunt de Stichting telefonisch bereiken op 0181-55 55 00. De stichting is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 16:00 en 17:00. U kunt ook altijd een bericht inspreken, zodat wij u terug kunnen bellen.

Ik heb een certificaat aangevraagd, echter ik heb mijn certificaat nog niet ontvangen?

De certificaten worden door de Stichting 1 keer per maand opgesteld.  Normaal gesproken heeft u altijd binnen 6 weken uw certificaat binnen. Wacht u reeds langer, dan heeft uw installateur mogelijk het dossier niet volledig aangeleverd en/of de kosten voor het certificaat niet afgedragen. Neem contact op met uw installateur.

Ik heb al een tijdje zonnepanelen en wil een ZonZeker certificaat, kan dat?

Dat is alleen mogelijk indien de installatie is geplaatst door een actief deelnemer van de stichting. U kunt dit controleren op onze deelnemerspagina’s. U kunt zich aanmelden via het aanmeld formulier.

Waarom zou ik kiezen voor een deelnemer van Stichting Garantiefonds ZonZeker, terwijl ik toch een ruime garantie heb van de fabrikant?

Door een installatie af te nemen bij een deelnemer van Stichting Garantiefonds ZonZeker, beschikt u over zekerheden die veel verder gaan dan de fabrieksgarantie vallen, denkt u hierbij aan:

  • Uw installateur is een vakman, die voldoet aan de voorwaarden van de stichting. U haalt hiermee gegarandeerd een vakman in huis.
  • Gebruik van producten die goedgekeurd zijn door het collectief. Dat betekent een duidelijke fabrieksgarantie, goede service van de fabrikant en een financieel gezonde fabrikant. Alle producten hebben minimaal 10 jaar fabrieksgarantie.
  • Uw aanbetaling is gegarandeerd. Gaat uw installateur failliet, dan zal een andere deelnemer uw installatie afbouwen / leveren.
  • Een geschillen commissie tot en met de oplevering van uw installatie
  • Bovengenoemde zekerheden krijgt u van uw installateur bij iedere installatie!

Indien u kiest voor een certificaat van de stichting, dan gaan deze zekerheden nog verder:

  • Kosteloze service op al het garantiewerk, tot 15 jaar na installatiedatum; Ook bij faillissement van uw installateur.
  • Volledige zekerheid tot 15 jaar na installatiedatum. Ook voor producten die buiten de fabrieksgarantie vallen
  • Reiniging en volledige controle van uw systeem na 5 tot 7 jaar (ZonZeker Extra)
  • Geschillencommissie voor de gehele looptijd van uw certificaat

Hoe weet de stichting dat een deelnemer een goede installateur is?

Iedere deelnemer is uitgebreid gescreend voordat deze kon toetreden tot de Stichting.  Een installateur wordt gecontroleerd op vakbekwaamheid, ervaring, leveringsvoorwaarden, verzekeringen en presentatie. Daarnaast word een willekeurige installatie van de deelnemer in het veld gecontroleerd. Alleen installateurs die aan alle voorwaarden voldoen, kunnen toetreden tot de Stichting.

Ik ben het niet eens met mijn installateur en we komen er niet uit, wat nu?

Neem in een dergelijke situatie altijd contact op met Stichting Garantiefonds ZonZeker. Door bemiddeling kan de stichting in bijna alle gevallen hulp bieden.

Hoe weet ik zeker dat mijn gegevens alleen gebruikt worden voor het borgen van mijn zekerheden?

De stichting is zuinig op uw persoonlijke gegevens. Deze zijn nooit aan partijen beschikbaar gesteld die niets te maken hebben met het borgen van uw zekerheden. Uiteraard blijft dit in de toekomst ook zo. Met de AVG wetgeving heeft de stichting dit verwoord in een Privacy statement welke u hier kunt nalezen.

Ik wil graag een ZonZeker installateur worden, hoe kan ik mij aan melden?

U kunt zich aan melden via het formulier op de website. Zon Zeker neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.

Ik heb mij aangemeld, echter ik ben niet toegelaten op basis van de eerste scan. Ben ik de Stichting dan iets verschuldigd?

Nee. Mocht uit de eerste scan blijken dat u niet aan de vereisten (kan) voldoen, dan wordt u persoonlijk ingelicht. U heeft geen enkele verplichting richting de stichting.

Stel dat een collega deelnemer Failliet gaat moet ik dan kosteloos zijn werk overnemen?

Nee. We onderscheiden twee situaties:

  1. Indien het faillissement vlak voor de oplevering plaatsvond: De eventuele aanbetaling krijgt u van de stichting uitbetaald. Het restant betaald de klant volgens de gemaakte afspraken (de zogenoemde afbouwregeling). Na oplevering blijft deze klant in uw klantenbestand.
  2. Indien het faillissement na oplevering plaatsvond: Indien er service op een installatie verleent moet worden, en de vergoeding vanuit de fabrikant is lager dan de norm die de stichting heeft gesteld, dan dan wordt de vergoeding vanuit het fonds aangevuld.

In alle gevallen geld dat de stichting altijd in overleg met de deelnemer(s) zal treden. Er geld geen verplichting.

De stichting biedt zekerheden tot 15 jaar aan eigenaren. Moet ik deze service altijd zelf bekostigen bij mij eigen klanten?

Nee. We onderscheiden de volgende situaties indien een eigenaar in het bezit is van een certificaat:

  1. Er ontstaat een servicemelding binnen 10 jaar na installatiedatum: In dit geval dient u de service kosteloos te verlenen. U ontvangt alleen een vergoeding van de fabrikant (indien van toepassing);
  2. Er ontstaat een servicemelding tussen 10 en 15 jaar na installatie datum. In dit geval wordt de vergoeding van de fabrikant aangevuld tot de norm die de stichting hanteert. Mocht een component vervangen of gerepareerd moeten worden, en valt deze buiten de fabrieksgarantie, dan krijgt u hier een vergoeding voor.

In alle gevallen geld dat de klant altijd kan rekenen op een kosteloze service zolang het certificaat geldig is. De oorspronkelijke installateur is altijd verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze service

Welke directe voordelen heb ik nadat ik ben toegetreden?

Door toe te treden heb je direct de beschikking over:

  1. Significante voordelen bij onze partners, zoals BuyRely, RSS en BDA;
  2. Professioneel marketing materiaal. Vrij gebruik van het materiaal van de stichting
  3. Professionele opleverrapporten
  4. Een eigen deelnemerspagina op de site van de stichting.

Moet ik extra betalen voor leads die via de stichting binnenkomen?

Nee

Hoe lang duurt het voordat ik kan toetreden?

De snelheid hangt vooral af van de volledigheid van uw aanmelding. Indien u zich digitaal aanmeld, en het dossier is volledig, dan kan de toetreding binnen 3 weken gerealiseerd worden.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om mij aan te kunnen melden?

De voorwaarden zijn op hoofdlijnen:

  1. U dient minimaal 6 maanden actief te zijn als zelfstandig installateur. Daarnaast dient u minimaal 25 installaties volledig zelfstandig en in eigen beheer geplaatst te hebben;
  2. Minimaal in bezit van vakbekwaamheidspapieren “Dakmontage van zonne-energiesystemen” en “installeren van zonne-energie systemen” bij BDA.
  3. U offereert en factureert op consistente wijze en onder vaste leveringsvoorwaarden.

Wat kost het om bij de stichting aan te sluiten als installateur?

De toetreding bedraagt eenmalig 750,=. Een jaarlidmaatschap is er vanaf E499,= voor kleine zelfstandige deelnemers.

Er is een regeling die het voor kleine deelnemers extra interessant maakt, waarbij de kosten voor toetreding gespreid betaald kunnen worden.

Ik heb mij aangemeld als nieuwe installateur. Kunnen mijn installaties al aangemeld worden?

Nee, u dient te wachten op de goedkeuring van de stichting. Pas nadat u formeel bent toegetreden tot de stichting kunt u uw installaties aanmelden.

Hoe weet ik zeker dat mijn gegevens alleen gebruikt worden voor het borgen van mijn zekerheden?

De stichting is zuinig op uw persoonlijke gegevens. Deze zijn nooit aan partijen beschikbaar gesteld die niets te maken hebben met het borgen van uw zekerheden. Uiteraard blijft dit in de toekomst ook zo. Met de AVG wetgeving heeft de stichting dit verwoord in een Privacy statement welke u hier kunt nalezen.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op!